Grand-Prix toernooi 2006

Voor de vierde keer hield Schaakclub Hoogeveen zaterdag een Grand Prix-toernooi voor jeugdspelers. Het toernooi dat in De Magneet plaatsvond was een groot succes. Bijna dertig jeugdspelers zaten aan de borden gekluisterd om voor de bekers te strijden.

Elke jaar spelen de jeugdschakers van Noord-Nederland een cyclus van ongeveer tien Grand Prix-toernooien. Sinds vier jaar wordt het eerste toernooi van deze reeks in Hoogeveen gespeeld. Zaterdag was het weer zover. De spanning was groot of de jeugdige schakers veel hadden geleerd in de zomerperiode. De concurrentie van andere toernooien was dit jaar groot. Zo was zaterdag ook een grote noordelijke schaakdelegatie te vinden op het NK schaken voor jeugdclubteams in Baarn. Desondanks kon de organisatie tevreden terugkijken op een goed deelnemersveld. De organiserende Schaakclub Hoogeveen was met een jonge en enthousiaste groep schakers aanwezig.

In de A-groep ging de strijd tussen Gert-Jan Rauw uit Friesland en Ivo Maris uit Assen. Nadat beide spelers hun eerste partij hadden gewonnen, moesten ze in de tweede ronde al tegen elkaar aantreden. Rauw was de sterkste van de twee. Beide spelers wonnen daarna al hun partijen en gingen met goud en zilver naar huis. In de B-groep was Marten Berghuis van Schaakclub Hoogeveen heer en meester. In amper een jaar tijd heeft hij zich al ontwikkeld tot een geroutineerde toernooispeler. Zaterdag speelde hij op belangrijke momenten twee keer strategisch remise en wist zodoende de eerste prijs in de wacht te slepen.

De C-groep was een echte Hoogeveense groep. De complete top van de jeugdcompetitie van Schaakclub Hoogeveen speelde in deze groep. Zij wisten de hoofdprijs niet te pakken. Jan Schepers en Tim Wiersma werden twee en drie, maar de eerste plaats ging naar Rutger Berghuis uit Haren. De D-groep was de groep van de Hoogeveense talenten. Hun talent lieten ze zien met meerdere mooie winstpartijen, maar de routine ontbrak nog om in de prijzen te vallen. Aaron van Gelder uit Grijpskerk ging met de eerste prijs aan de haal.

Uitslag Grand-Prix 2006
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding
groep A Groep A
groep B Groep B