Vorige ] [ Overzicht ] [ Volgende ]

Hoogeveensche Courant 21 oktober 2005
Door J. Bottema

Kloppenburg pakt leiding in competitie

HOOGEVEEN - Na vijf ronden lijkt er een afscheiding te komen in de interne competitie van Schaakclub Hoogeveen. Geert Kloppenburg heetf de leiding van Ton Kelfkens overgenomen door Kelfkens in een rechtstreeks duel te verslaan. In de achtervolgende groep heeft Kelfkens gezelschap van Marc Snuverink en Osama Sadallah.

De partij tussen Kelfkens en Kloppenburg ging lange tijd gelijk op. Toen Kloppenburg een dame voor twee torens ruilde kwam hij met zijn pionnen zeer goed te staan. Hij dreigde te gaan promoveren. Kelfkens kon dit alleen met materiaalverlies voorkomen en gaf op. Kloppenburg heeft nu drie punten voorsprong op Kelfkens, Snuverink en Sadallah. Meervoudig clubkampioen Sadallah nam dinsdag wraak op Ton van Seventer. In het verleden wist Van Seventer Sadallah enige malen te verrassen. Deze keer won Sadallah zonder problemen. Snuverink won in een spannende partij van Klaas van der Sluys. In een onduidelijke stelling gaf Van der Sluys een stuk weg. Toen was er eigenlijk voor hem nog niets aan de hand, maar hij zette in tijdnood zijn loper op de verkeerde plaats. Hierdoor kon Snuverink een pion winnen om vervolgens met zijn eigen pion door te lopen. Voordat Snuverinkmet zijn pion tot dame kon promoveren gaf Van der Sluys echter.

Pieter Sybesma kreeg in zijn partij in de A-groep met ondernemend spel een mooie aanvalsstelling tegen Bert Janmaat. Janmaat dacht de problemen nog met een simpele pionzet te kunnen oplossen, maar met zoveel zwarte stukken die de witte koningsstelling binnenkeken moest het wel fout aflopen (zie diagarm).

xx xx xx xx zt xx zk xx
z- xx z- xx xx xx z- z-
xx z- xx xx xx xx xx xx
xx xx xx xx zl xx xx zd
xx xx w- xx z- xx zl xx
xx xx wp xx wl zt w- xx
w- w- xx xx xx w- xx w-
xx xx xx wt xx wd wt wk

De verdediging met 27. h4 bleek onvoldoende. Zwart speelde Txe3 28. fxe3 Lf3 29 Kh2 Het alternatief Tg2 Lxg3 verliest ook, maar minder spectaculair) Dxh4+ Tja, pion g3 is nu gepend. De enige verdediging is nu 30. Dh3 en nu hield Sybesma de dames op het bord met Dg5 31. Tde1 Lg4, waarna Janmaat het spoor helemaal bijster was door zijn dame met 32. Dh4 weg te geven. Hij gaf na Dxh4+ maar op. Hierna liet toeschouwer Sadallah zien dat zwart een geforceerd mat had met 30... Dxh3+ 31. Kxh3 Te6 32. Kh4 ( andere zetten zijn uitstel van executie) Th6+ 33. Kg5 Th5 mat. En dit alles in tijdnood van zwatr.

Onderin de A-groep blijft het niet goed gaan met regerend clubkampioen Christiaan Mol. Na een remise tegen Tino Jonker staat hij op een veertiende plaats .Dat is slechts een plaats boven de degradatiezone. Overigens is er op eenderde van de eerste periode nog weinig te zeggen over de promotie- en degradatieplaatsen in die groep. Zo dicht ligt alles nog bij elkaar.

In de B-groep nam Anky Lunenborg de leiding door in een fraaie partij Jan Krikken te verslaan. Zij wordt echter op de voet gevolgd door Marijn Hofstra die te sterk was voor Herman Boeren. Jurjen Rooze wist in de C-groep voor de vijfde achtereenvolgende keer te winnen. Dit keer won hij van B-groepspeler De Graaf. Het was voor de tweede keer achter elkaar dat Rooze een B-speler te grazen nam. Rooze wordt op vier punten achtervolgd door de verrassende Edwin de Jonge. De ex-jeugdkampioen had dinsdag weinig moeite met Van der Meer.

GELIJKSPEL

Het eerste team van Hoogeveen kende een ongelukkige start van de externe competitie. In de eerste klasse B moest het aantreden tegen het gepromoveerde Dwingeloo. Op papier hadden de de Hoogeveense schakers deze wedstrijd met gemak moeten kunnen winnen, maar het werd een 4-4 gelijkspel. Lang zag het ernaar uit dat Hoogeveen de overwinning binnen kon halen, maar toen Kloppenburg in gewonnen stelling een stuk weggaf veranderde dat allemaal. Janmaat dacht hierna dat hij zijn partij moest winnen. Vaniut een gelijke stelling ging hij forceren en verloor. Als hij de partij remise had geschoven, en dat had gemakkelijk gekund, had Hoogeveen gewonnen.

Dwingeloo- Hoogeveen4-4
1.H. Langbroek- O. Sadallah0-1